1. březen 2011
Vážení čtenáři. Po vydání tohoto článku jsem měla
možnost zhlédnout dokument „Mámo, táto, obejmi mě“ (odvysílaný na
ČT2 dne 23. 12. 2010), který ukazuje metodu Pevného objetí prováděnou na
malém dítěti takovým způsobem, který je zásadně, jak proti mému
přesvědčení, tak i proti filozofii Little Modernist. Článek zatím
ponecháváme, přestože uvažujeme i o jeho stažení.
Jakkoli laskavá a nevinná je níže popsaná filozofie, její
provádění v praxi nás upřímně šokovalo a velmi neradi bychom tuto
metodu takto propagovali. Zásadně nesouhlasíme s principem provádění
pevného objetí násilím proti vůli dětí, protože je to v rozporu
s myšlenkou „Respektovat a být respektován“ podle psycholožek
Nováčkové a Nevolové, se kterou se ztotožňujeme. Zároveň však nechceme
stát ani v pozici odpůrců veškerého učení paní Prekopové. Nacházíme
v něm mnoho zajímavých a inspirativních podnětů, kterým věříme.
Nevěříme však, že by jakékoli násilí mohlo vést k lásce. Stručně
řečeno krásná myšlenka, děsivá praxe. Chceme vám ponechat možnost vzít
si z tohoto článku to dobré. Nechte se inspirovat, ale řiďte se
především vlastními instinkty. Za Little Modernist Radana Litošová
5. 3. 2011
Rozhovor s paní Prekopovou
Jiřina Prekopová, Ph.D. vyvinula metodu, která pomáhá řešit konflikty
mezi nejbližšími členy rodiny. Obnovuje mezi nimi lásku a učí, jakým
způsobem řešit obtížné situace, abychom svým dětem, ani sobě navzájem
zbytečně neubližovali. Hlavním kritériem je bezvýhradná láska, která
přijímá druhého takového, jaký je, i s jeho chybami. Zároveň se zde
klade důraz na upřímnost a otevřenost v našich citech. Přijímání
druhého neznamená potlačení vlastních přání a představ. Jde
především o to, aby se konflikty neřešily zabouchnutím dveří, odchodem,
rozvodem, odcizením.
V pevném objetí vlastně druhému sdělujeme něco ve smyslu: „Budu tě
mít rád a neopustím tě, i když mě štveš.“ Protože náš odchod, nebo
odvrácení se od druhého je podle Jiřiny Prekopové odepřením lásky, což
je zejména pro děti ten nejhorší trest. V pevném objetí by se měli dva
lidé držet tak dlouho, dokud se všechen hněv nevyplaví, a v srdci se opět
neuvolní místo pro lásku. Tato metoda je vhodná zejména v případech, kde
slovní smír z různých důvodů selhává.
Představa pevného objetí s lidmi, na něž máme právě zlost, je pro
mnohé z nás nepředstavitelná. Položila jsem paní Jiřině Prekopové
několik otázek, které by měly lépe odhalit, jak její terapie probíhá
v praxi:
Metoda pevného objetí (PO) je z mého pohledu snadno
proveditelná s malým děckem. S dospělými už je to ale těžší, mají
svou hrdost, a někdy jsou vztahy natolik narušeny, že jakýkoli fyzický
kontakt s osobou, s níž jsme v konfliktu, je nepředstavitelný. Jakým
způsobem prolomíte bariéry? „Nevím, jestli přesně
chápete, co já dělám. To není tak, že se to dítě podrží, dokud
nezkrotne. To není drezura. Takto opravdu chápe i mnoho odborníků, jako
výchovný prostředek k poslušnosti. To je ale z mého pohledu úplně
falešné. Můj pohled na věc je, že to pevné objetí slouží k emoční
konfrontaci mezi dvěma lidmi, kteří jsou spolu spjati rodinným poutem, aby
problémy, které jim nejdou slovně projevit, vyjádřili celostně. Tedy
slovem, pláčem, křikem, očním kontaktem. Až se smíří. Ale u dětí se
to takto dělá častěji, protože ony nemají možnost projevit se slovně. To
je biologická záležitost, která je nám daná. Zcela přirozeně zažívají
pevné objetí děti u přírodních národů, když jsou první 2–3 roky
nošeny v šátku. Žádná indiánka nemůže dítě trestat vyhazovem do
dešťového pralesa, když řve nebo ji kousne. Pokud člověk má možnost se
vyjádřit slovy, tak pak už se nemusí pevně držet v náručí. Ale jsou
také lidé – třeba dospělí intelektuálové, kteří mají takovou bolest
v tom vztahu, že nejsou schopni to vyjádřit slovy a pak to pevné objetí
potřebují taky.“
Uvádíte, že je potřeba být k sobě upřímní. To ale musí
oba chtít. Ta podmínka je logická, ale mnozí lidé nejsou schopni takové
upřímnosti, nedokážou narovinu říct, co je na druhém ve skutečnosti
štve. Nebo jeden by se rád smířil, ale ten druhý třeba
nechce. „My jsme právě v Čechách rozběhli akci „Škola
lásky v rodině“. Tam zásadně patří k pravidlům použití pevného
objetí, že se založí nový životní sloh, nejdřív to odsouhlasí rodiče
mezi sebou, pak to oznámí dětem, a ten nový životní sloh spočívá
v tom, že když máme mezi sebou nějaký svár, tak nejdeme nikdy od sebe
jako krokodýlové, ani se nebijeme, netrestáme, ale že se prostě
konfrontujeme z očí do očí a řekneme si vzájemně, co nás bolí.
A tahle smlouva by měla být dodržená, i když nás hormony nutí
k reakcím, které máme společné se zvířaty – útočit, utéct,
odejít. Zvláště šťastné jsou z toho děti. Mám pro vás jeden
příklad. Jedna maminka byla u nás na školení a druhý den přišla, že
tedy oznámila doma, že chce zavést ten nový životní sloh, že se nebudeme
nikdy fackovat a nikdy nejdeme od sebe, dokud jsme se nesmířili. A její
sedmiletý chlapeček říkal, slzy v očích: ‚To myslíš vážně, mámo?
Opravdu to tak budeme dělat?‘ ‚No opravdu,‘ pověděla mu maminka, ‘a
proč pláčeš?‘ ‚Protože‘s mě před dvěma lety vyhodila na
schodiště, a to bylo tak strašný, že se mi ještě dneska o tom zdá.‘
Byl prostě šťastný, že se to bude dělat jinak. Ty děti nic jiného
nechtějí, než aby rodina byla pospolu. Děti nám ukazují pravdu, to
člověk potřebuje. Jde o to, že se každý může spolehnout na to, že se
ta hádka promění zpět do lásky, ještě než zapadne slunce. To je
pravěké pravidlo, znovu jmenované v tom našem životním slohu. Teď
nemluvím o terapii, ale o PO jako životním slohu, který slouží jako
prevence.“
Je to tedy tak, že se ti dospělí předem rozhodnou, že budou
takhle fungovat? „Přesně tak. A když chtějí, můžou se
nechat školit. U nás to dělá MUDr.
Taťjana Horká – psychiatrička v Brně, která založila
Nadační fond Jiřinky Prekopové. V dubnu v Praze provádíme školení pro
lektory té školy, viz kalendář
akcí.“
PO je vhodné především pro nejbližší členy rodiny. Tedy
se asi ani nemusím ptát, jestli by se tato metoda dala použít třeba
i v širším příbuzenstvu např. pro vztah s tchýní.
„Ono by to bylo krásné, kdyby to šlo použít třeba i s tchýní,
vždyť je to vlastně vaše druhá matka, když jste si vzala jejího syna, tak
je vlastně jakási máma i pro vás. Takže pokud se to dá zavést
i s babičkami a dědečky, pak je to ideální, ale pokud ne, pak je na vás,
abyste vy svému manželovi řekla, co vám vadí, co vás bolí, vzteká a
znervózňuje. A domluvit se, jak to budete dělat nejlépe vy s manželem.
Když vy to neřeknete tváří v tvář manželovi, tak by měl alespoň
vidět vaše slzy, aby věděl, co vám to dělá, jak vás to deptá. To
zpravidla on nevidí, protože on se otočí a jde třeba ke svému počítači
a vy do kuchyně. Čili to zůstane úplně viset ve vzduchu jako bomba, která
čeká na explozi. Tam je opravdu potřeba zažít tu emoční konfrontaci mezi
manželi. Je třeba si uvědomit, že ten pud k útoku a útěku je opravdu pud
zvířecí, který máme, to je ten adrenalin v mozku. A my se nemůžeme
chovat jen na základě hormonů, protože máme taky ještě ten velký mozek,
kde je svědomí a zodpovědnost. A musíme proto k řešení konfliktů,
které nejdou jinak zpracovat, vzít se do náruče, nebo jenom tváří
v tvář, a tak dlouho se tváří v tvář konfrontovat a empaticky se do
sebe vciťovat, až najdeme řešení. Nakonec jdou lidi třeba i od sebe, ale
v míru a bez války.“
To je tedy jasné, ale já mám pořád problém s tím, že
řada lidí třeba není schopná té citové otevřenosti, vůbec dát najevo,
co jim vadí, raději to v sobě dusí a na tu otevřenost projevení citů
vůbec nepřistoupí. „Tak ono by se to mělo školit ještě
dřív, než ti dva vstoupí do manželství. Protože jsme to už dlouhé
generace nedělali. To už vaši dědečkové a babičky taky nesměli
vyjádřit, co cítí, např. podívat se na maminku a říct: ‚já mám na
tebe vztek‘, kdybych já si tohle dovolila, tak by mě maminka zbila
karabáčem na psa. Takhle to opravdu bylo, to jsme se radši zavřeli sami do
sebe ze strachu, že to bude ještě horší. Proto děláme školení: Škola
lásky v rodině. A tam se učí empaticky vcítit do sebe a vyjádřit mezi
sebou, co koho bolí, a druhý musí poslouchat. A pokud to dokážou bez
pevného objetí, tak je to ohromné, stačí-li jen oční kontakt. To je
první stupeň při lehké hádce. Druhý stupeň je držet se za ruce.
A nejvyšší, nejdramatičtější je podržet se v náručí, protože ten
adrenalin s vámi švihá a chce se vám odejít pryč. A tam je ten průšvih
a z toho jsou ty rozvody. Ten kdo odejde a uzavře se, tak má pokoj, ale je
osamocený. Tam je vlastně důvod, proč my se ty city bojíme ukázat,
protože můžeme ztratit. Tak jsme se naučili stáhnout do vnitřní emigrace.
Raději mlčíme, protože se bojíme, že když to řekneme, budeme ještě
ublíženější.“
Vlastně se tedy učíme projevovat své city navzájem, to je to
hlavní, o čem pevné objetí je? „Ano a pečovat o lásku,
aby se nám tím útěkem, ať už pryč od partnera, nebo dovnitř do sebe,
nerozpadala rodina. Rozvodovost je velmi vysoká, a to proto, že jsme se
nenaučili lásku pěstovat. Protože ten adrenalin má v limbickém systému
každý člověk. A každý se dostává do konfliktu, kdy by nejradši jednal
jako ten krokodýl, utekl, schoval se, nebo rozmlátil hrnky v kuchyni. Je
třeba s tím umět zacházet. Mě třeba u těch přírodních národů
fascinuje to, že ty děti jsou až 3–4 roky drženy v šátku, tedy
v pevném objetí a mají možnost všechny city vyjádřit.“ No
nevím, jak to ta matka dělá, když má těch dětí víc, já třeba mám
dvojčata… „Počkejte, tam je víc ženských, tam není jenom
matka sama jako v Praze. Maminky někde v Nigerii, Tanzánii nebo vysoko
v Andách, tam je celá velká rodina. Tam jsou babičky, kmotry, tety,
sourozenci, i ti mužští tam jsou, ti se ale spíš starají o lov, řemeslo
a ochranu proti nepříteli.“
Takže to je asi také otázka k zamyšlení, že jsou dnešní
rodiny tak izolované, a ostatní příbuzní se nezapojují do péče
o děti… „Základ je v tom, že jsme bohatí a máme
technické vymoženosti. Takže každý může být sám se sebou a s těmi
technickými předměty a každý ví, že přežije sám. Nepotřebuje druhého
člověka, aby mu pomohl. Dostali jsme se až tak daleko, že neřešíme ty
problémy, které nutně v soužití vzniknou tím, že jsme každý jiný.
Tedy vlastně jsme se nenaučili s ostatními vycházet, raději se izolujeme.
V kočárku, ve vlastní posteli, pokojíčku, s vlastní krabicí hraček a
taky nám tam dají televizi a posílají nás tam za trest. Jsme tedy oběti
technického blahobytu. To je velká existenciální krize v celém světě,
která se tak potichu nenápadně plíží.“
Zabýváme se teď otázkou, zda by mělo smysl, chodit do
kojeneckých ústavů objímat cizí děti, čistě proto, aby poznali
„živočišné teplo“ a alespoň nějakou formu lásky, když je o ně
pečováno pouze ve smyslu přebalit a nakrmit. Myslíte, že je vůbec možné
něco takového aplikovat? Může mít pevné objetí význam i jako čisté
předání pozitivní energie bez vzájemného vztahu mezi objímajícími
se? „Řídím se zase tisíciletými zkušenostmi přírodních
národů. I ty zažívají hluboké krize, že se rodina rozpadne, a děti
osiří, když např. rodiče zemřou na AIDS. Musím říci, že raději víc
náhradních kontaktů než vůbec žádné. Raději spoustu cizích lidí,
kteří se věnují alespoň na chvilku, i když se na ně nemohu spolehnout,
že zase přijdou, ale aspoň to, že to „teplo“, jak říkáte, vůbec
dostanou. Že se vůbec někdo stará a ví, že existuju. To je potřeba.
I když to není šťastné řešení, je to řešení. Takhle babičky tam
poslat, které jsou opuštěné a nikoho nemají. Ale tam by se to muselo
ohlídat, aby se tam nenavázalo nějaké sepjetí, na které se chce dítě
spolehnout, ale ta osoba potom mizí. Raději víc takových osob nezávazných
je lepší než intimní vtah, který vznikne a zase se rozpadne.“
Bohužel zákon na tohle nemyslí, tam jde jen o ty základní
potřeby, a to je přežít, čili nakrmit, přebalit, ale na ty city se
zapomíná. „Tam je potřeba, aby ženy bojovaly za děti,
takhle to vypadá, když někde na úřadě někdo rozhoduje o dítěti. Že
dítě potřebuje uspokojit tělesné potřeby, být v čistotě a nakrmené.
To je péče o tělo, ale není tam vlastně žádná péče o duši a
o srdce. A to dítě je celostnost, tam je vše spojené, jako u každého
člověka, a potřebuje víc, než mu dává ten úřad.“
Tak vám mockrát děkuji za názory a za Váš
čas. „Já taky a přeji krásný a tvořivý den.“
Jiřina Prekopová *1929, psychologii vystudovala
v Olomouci. Nesměla v oboru pracovat, kvůli antikomunistickým názorům.
Koncem padesátých let odešla do Sudet, kde tři roky učila na škole a
provozovala poradenskou činnost v terénu. Když jí i působení ve škole
bylo zakázáno, živila se prací v zemědělství. Onemocněla tyfem a
téměř zemřela – „Tehdy jsem zažila skutečný obrat. Pochopila jsem,
že vzlety mého já nejsou navenek, že se uskutečňují uvnitř.
V nejhlubším nitru duše jsem rozeznala svůj životní úkol. A najednou mi
připadalo, jako bych o něm věděla už dávno.“ Se svým manželem
Valentinem, jež byl z politických důvodů 15 let vězněn, emigrovala
v roce 1970 do západního Německa. První místo jako psycholožka dostala
v Německu v domě pro postižené lidi, poté pracovala s autisty
v diagnostickém a terapeutickém centru ve švábském Albu. Mnoho let
působila na dětské klinice Olgahospital ve Stuttgartu. Během své práce
s autismem se setkala s myšlenkou pevného objetí vypracovanou původně pro
autistické děti americkou psycholožkou Marthou Welch (tzv. Holding therapy).
Čerpala také z vědeckých poznatků etologa Niko Tinbergena, nositele
Nobelovy ceny, a z práce Berta Hellingera v oblasti rodinných systémů a
konstelací. Metodu pevného objetí tak rozvinula vlastní cestou – pevné
objetí se stalo prostředkem obnovy lásky v rodině. Jiřina Prekopová
napsala řadu odborných článků a knih, z nichž některé jsou přeloženy
do 17 jazyků a staly se bestsellery. Myšlenku pevného objetí rozšiřuje po
celém světě formou přednášek, seminářů a kursů. Instituty Jiřiny
Prekopové byly založeny v Německu, ve Vídni a v Mexico City. Dodnes
působí v institutu J.Prekopové v jihoněmeckém Lindau.

Odkazy:
Pevné objetí
Festhalten
www.autismus.cz
Dokument –
Mámo, táto, obejmi mě
Comments
jako rodič s metodou pevného objetí a jejím násilným uplatňováním u dětí nesouhlasím. Podle článku zveřejněnému na portálu APLA http://www.littlemodernist.com/…ny-prekopove nejsem sama.
Omlouvám se – článek PhDr. Kateřina Thorové, Ph.D. je zde: http://www.autismus.cz/…mo-obej.html
Vaše hledisko chápu. Samotné se mi nelíbí a nesouhlasím s krocením dětí silou. Dokument, který jste možná viděla na ČT, bohužel poněkud nešťastně zachycuje scénu, kdy byl konflikt kvůli názorné prezentaci uměle vyvolán. Vypadá to, jako návod, jak násilím přivést dítě k rozumu a s takovými metodami ani já zásadně nesouhlasím. Ovšem když se podíváte na dokument celý, již lépe je vám objasněno v čem metoda paní Prekopové skutečně spočívá. Objetí je zde jen jako jedna z pomůcek a musí se jej také užívat uvážlivě a mělo by být vzájemné a dobrovolné. Paní Prekopová mi vysvětlovala, že bohužel mnoho lidí to chápe jako drezuru a vlastně své dítě „znásilňuje“ a to je proti jejímu přesvědčení. Každá metoda se musí užívat citlivě s ohledem na danou situaci. Proto se to také musí školit. Nikoli si přečíst „pevné objetí“ a spokojit se s vysvětlením, že jde o násilné vynucení objímání. Myslím, že filozofie být k sobě upřímní, vyříkat si problémy do očí a neodcházet od sebe rozhádaní, je naprosto v pořádku. Je třeba nevytrhávat věci z kontextů.
Pokračování těchto komentářů můžete číst na Facebooku. http://www.facebook.com/…351601024638?… Odkaz na Portál o autismu, který se postavil striktně proti metodě pevného objetí zde http://www.autismus.cz/…mo-obej.html
Čekám pouze na chvíli, kdy vstoupím do soudní síně, až bude doktorka smrt Prekopová stát před nami, matkami dětí s autismem…nebude potřebovat ani její sběsilé zalehávání, ani křiky do nešťastného pohledu dítěte, aby se sama nad sebou rozplakala a prosila Boha za odpuštění. I ti, kteří se kolem ní motali, dávají konečně ruce pryč.
Jen tu článek, prosím pěkně, nechte. Paní doktorka Prekopová má odpověď, zdá se, na všechno, ale mnohdy jí chybí přesné informace a nahrazuje je svou fantazijní produkcí: